• TjockTjinona

Vilken bärsele ska man välja?

Andra barnet är en vecka gammalt och jag måste köpa bärsele om det ska bli något gjort här hemma. Äldsta barnet är 21 månader och behöver också sin mamma. Bärselen kommer att användas hemma när jag t.ex. ska fixa frukost eller ska ner till tvättstugan. Tänker mig också att jag kan använda den när jag är med äldsta barnet på lekplatsen. Bärselen ska alltså endast användas till det minsta barnet och jag tror inte att jag kommer att använda den mer än ett halvår.

Bärselen MÅSTE vara ergonomisk. Jag hade en BabyBjörn original till äldsta barnet, men fick bara ont i ryggen när jag använde den. Har kikat lite på Ergobaby, BabyBjörn One och Beco. Har ni några råd att komma med? Tänker också att det kan bli jäkligt varmt att använda bärsele mitt i högsommaren. Tror ni att någon av dem blir alldeles för varm?

• Svar på tråden Vilken bärsele ska man välja?
  • Lena

Inte en babybjörn utan en som är ergonomisk för både bärare och barn.

• 2013

En bärsjal är billigare om du inte ska använda den så länge. Vi har använt en trikåsjal från födsel och framåt.
    Vi har en Manduca bärsele också, och den fungerar från födseln och framåt. Vi är nöjda med båda.

• SvartKatt78

Jag skulle säga att en bärsjal är bäst för ett så litet barn. Jag har använt trikåsjal vilket funkat bra, när man väl fått kläm på hur man knyter Sen, från kanske 3,5 mån har jag använt ergosele som varit superbra. Använt mycket upp till ca ett års ålder för att bära, men även söva i. Ergon går dock inte att använda förrän barnet är ngr månader. Finns ett inlägg att köpa till, om man vill använda till små bebisar. Men jag fick inte alls till det. Inlägget är dessutom vadderat, så det lär ju bli varmt under sommaren.

• Pandamamma79

Bärsjal har jag till vår yngsta. Jag har haft väldiga problem med ryggen och bärsjal har hjälpt.

Finns många bra på tradera.

• Flickan och kråkan

Jag är också en sjalbärare och tycker det är vad som fungerar bäst till nyfödd, men känner du mer för bärsele (jag bär massor i sådana med när de blir äldre) så behöver man veta lite hur du är byggd för att kunna rekommendera. Det finns många bra ergonomiska bärselar. Vilken som är bäst beror huvudsakligen på den kroppsform man har som bärare. Och ålder på barnet (vilket vi vet).

• TjockTjinona

Jag tänkte att det kanske är krångligt att knyta bärjsal. Jag har aldrig testat. Jag vill gärna kunna ta upp barnet om hon t.ex. vaknar när vi är på lekplatsen och snabbt och lätt kunna sätta henne i sjalen/selen. Men det är väl en vanesak antar jag... Vilken sjal rekommenderar ni för en nybörjare?

Babybjörn One är väl ergonomisk? Både för bärare och barn? Eller har jag missuppfattat helt? Testade den på Baby- och barnmässan och tyckte den kändes helt okej. Spädbarnsinlägget till Ergon verkar, som ni skriver, alldeles för varmt. Så den får jag utesluta.

Jag är 1,63 lång och väger just nu (en vecka efter förlossningen) ca 70 kg. Hoppas väl komma ner till närmare 60 kg, eller iaf under 65 ;) Har oftast storlek 38 i kläder. 

• MrsC74

Beco gemini rekommenderar jag. Till den behövs inte spädbarnsinlägget.
    Min lilla avskydde bärsjal.

• Flygande

Beco Gemini säger jag också, om det är en sele till första halvåret du söker. Blir du lockad att bära storasyskonet också finns andra alternativ... En trikåsjal är inte heller särskilt krånglig, det går att ta i och ur barnet några gånger utan att behöva knyta om.

Svar på tråden Vilken bärsele ska man välja?